Hazánkban naponta nagyságrendileg húsz autót lopnak el, de pozitív változás az elmúlt évekhez képest, hogy 2013 első három hónapjában 17,4 százalékkal csökkent az autólopások száma az előző év azonos időszakához képest. Ugyanakkor sajnálatos módon a felderítési arányban nem mutatkozik javulás. Általánosságban elmondható viszont, hogy jóval kevesebb olyan autót tulajdonítanak el, amely fel van szerelve GPS-szel, hiszen sok esetben ez már önmagában eltántoríthatja a tolvajokat.

Az autólopási ügyek felderítettsége nem mutat jelentős javulást az elmúlt években Magyarországon: a felderítési arány az utóbbi években mindössze 10-20% között mozgott. Ezzel szemben pozitív fejlemény, hogy a tehergépjármű-lopások száma 2003 óta folyamatosan csökken. Az ilyen jellegű bűncselekmények leggyakrabban Ukrajnában és Romániában történnek, de sajnálatos módon ebben a tekintetben, a térségben a harmadik- negyedik helyen már Magyarország és Szerbia található.

„A GPS többnyire a tájékozódásban és az útvonaltervezésben segíti a sofőröket, azonban egy-egy lopás esetében a hatóságokkal együttműködve, a megfelelő telematikai rendszer komoly segítséget jelenthet a jármű megtalálásában is. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a GPS-szel felszerelt járművektől jobban tartanak a tolvajok is, ezért ez már önmagában is egyfajta biztonsági elemnek tekinthető. A WebEye Magyarország Kft évente több lopási ügyben is segítséget nyújt a hatóságoknak, és ezek többnyire sikeresen is zárulnak, mivel a tolvajok többsége nem számít arra, hogy az eltulajdonított gépjármű GPS rendszerrel van felszerelve”mondta el Bagossy Tamás a WebEye Magyarország Kft. ügyvezetője.

A bűnesetek elkerülésében hatásos segítséget nyújthatnak a GPS rendszerek, hiszen a berendezések kiiktatásához magas szintű szaktudás, és drága felszerelés szükséges, amivel az esetek döntő többségében a tolvajok nem rendelkeznek. Ráadásul egyre több járműben alapfelszereltségként beépített eszközök találhatóak, melyeket kifejezetten bonyolult hatástalanítani, rövid idő alatt pedig szinte lehetetlen.

Tapasztalatok szerint a tolvajt elbizonytalanítja, ha a kiszemelt járműben nyomkövető van beszerelve. Ilyen esetekben – főképp, ha mindez valamilyen formában jelölve is van a járművön – a tolvajok inkább egy kevesebb kockázattal járó, másik autót választanak. A GPS által jelentett kockázat mellett a járműkövetővel felszerelt teherautók eltulajdonításához a típusismereten felül még speciális berendezések is szükségesek, amelyek használata minden esetben további kockázatot jelentenek a bűnözőknek.

A gépjárművek útvonalát követve, különböző szenzorokat – ajtónyitás, leakasztás – megfigyelve a megbízó vagy a megbízott biztonságtechnikai cég folyamatos tájékoztatást kap a rakomány státuszáról. A szenzorokhoz rendelt riasztási esemény általában az első, amit a megfigyelést végző szakember észrevesz. A gépjárműlopás tényének megállapításakor a nyomkövető egység útvonaladatait és az említett szenzorértékeket folyamatosan átadják a hatóságoknak, így a jármű gyorsan és hatékonyan megtalálható. 2012-ben például egy a WebEye rendszerrel felszerelt tehergépjármű – mely közel 1 milliárd forint értékben elektronikai eszközöket szállított – a GPS adatoknak köszönhetően került elő a rakománnyal együtt.

„Ehhez hasonló eset volt az a tavalyi gépkocsi-lopás is, amikor a jármű nyomvonala egészen a „szétszerelő műhely” utcájáig vezetett, így a rendőröknek nem volt nehéz dolga. Az autót már részlegesen szétszerelve találták meg, nem messze az utolsó pozíciótójától egy olyan műhelyben, ahol a több lopott gépjármű is volt a helyszínen.  Egy másik alkalommal pedig az eltűnt kocsit a Dunában találták meg a WebEye adatok alapján, melyeket még az elmerülése előtt adott. A tolvaj megijedt valamitől, el akarta tüntetni a lopott járművet. Feltehetően úgy gondolta, hogy ha a folyóba hajt, a gépkocsit nem találják meg a hatóságok, ám nem számolt a még ekkor is működésben lévő GPS jeladóval” tette hozzá Bagossy Tamás.

WebEye
.

(Ezt a cikket 180 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások