Az elmúlt időszak eseményei rávilágítottak egy nagyon fontos tényre: akár az életünk múlhat a megfelelő gumiabroncs használatán. Mire kell odafigyelni, hogy leszorítsuk egy szomorú baleset bekövetkeztének kockázatát?

Összeroncsolódott járművek a 2-es főúton a szobi leágazás közelében 2014. augusztus 23-án, ahol két személyautó ütközött össze. Az egyik személyautóban öten utaztak, közülük két felnőtt a helyszínen életét vesztette. Az autóban két gyermek is utazott, egyiküket mentőhelikopterrel vitték a váci kórházba, a többi sérültnek is súlyosak a sérülései. MTI Fotó: Lakatos Péter

Összeroncsolódott járművek a 2-es főúton a szobi leágazás közelében 2014. augusztus 23-án, ahol két személyautó ütközött össze. Az egyik személyautóban öten utaztak, közülük két felnőtt a helyszínen életét vesztette. Az autóban két gyermek is utazott, egyiküket mentőhelikopterrel vitték a váci kórházba, a többi sérültnek is súlyosak a sérülései. MTI Fotó: Lakatos Péter

„Már az is potenciális veszélyforrás, ha az első és a hátsó tengelyre eltérő típusú abroncsot szerelünk. Ennél azonban van egy még rosszabb kombináció is: az, amikor négy kerékből három azonos, míg a negyedik ezektől eltérő fajtájú.” – nyilatkozta az eset kapcsán Morenth Péter, a Magyar Gumiabroncs Szövetség ügyvezető elnöke.

Kevert abroncsfajták: kisebb biztonság, romló menettulajdonságok

Az ősz eleji időjárás nem egyértelmű a gumiabroncs használat szempontjából. Napközben nyárt idézően meleg van, – ami a nyári gumikat követeli meg -, de reggelente csípős az idő, sőt akár fagy is lehet, ami téli gumiért kiált. Sokan ezt az ellentmondást úgy oldják fel, hogy az első kerekekre téli gumit szereltetnek, mondván, ez hidegben és hóban is segíti az elindulást és az irányíthatóságot. Ez egy tévhit!

Téli és nyári abroncsok egy autón egyszerre? Nem jó megoldás!

A nem egységes abroncskészlet használata rontja az autó irányíthatóságát, tapadását és stabilitását – bármely irányváltási helyzetben -, és a fenti módon szerelt autóval megállni sem egyszerű. Amit talán megspórolunk az elhalasztott abroncscserén, annak többszörösét fizethetjük ki, akár már egy kisebb koccanás esetén karosszériajavításra.

Nyárit nyárival, télit télivel

Ha a téli abroncsokkal szerelt autónkkal defektet kapunk, és a cserét nyári mintázatú abronccsal oldjuk meg, drasztikus mértékben romlik az autó irányíthatósága. Nincs az a menetstabilizáló elektronika, amely képes lenne fékezéskor megfogni ezt az autót: akár már egy enyhe ívű kanyarban is letér az ívről, a kocsi hátulja kitör, és kiszámíthatatlan módon alul- vagy felülkormányozottá válik. (Természetesen ugyanez a helyzet, ha a nyári szett kieső darabját télivel pótoljuk.)

Legyen egységes a 4+1 abroncs!

„A téli és nyári abroncsok anyaga és mintázata nem véletlenül különböző: ezeket egymástól nagyban eltérő körülményekre tervezték. Ezért az az ideális állapot, amikor az autóra felszerelt gumiabroncsok kora, mérete, mintázata és egyéb jellemzői azonosak, ideértve a pótkereket is.” – fogalmazta meg a biztonságos vezetés aranyszabályát Morenth Péter.

Forrás: Magyar Gumiabroncs Szövetségről (HTA)
.

(Ezt a cikket 451 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások