A címke meglepően sok információt ad a kiválasztott termékről. Ha tisztában vagyunk az ábrák jelentésével, jobb döntést hozhatunk. A Szövetség tagjai nevében néhány tanácsot adunk közre a gumiabroncsok energia-tanúsítványával kapcsolatban:

Az Európai Parlament rendelete alapján 2012 novemberétől a gumiabroncsokat címkézni kell, hasonlóan, mint a háztartási gépeket. A rendelet célja a tájékoztatás mellett a biztonságos, energiatakarékos és környezetet kevésbé terhelő abroncsok használatának ösztönzése. A rendelkezés minden 2012 júniusa után gyártott, az EU területén újonnan értékesített személyautó, SUV, kishaszongépjármű és teherautó gumiabroncsra vonatkozik; nem tartoznak viszont a hatálya alá többek közt az újrafutózott, off-road, verseny- és oldtimer gumik, valamint az ideiglenes használatra szánt tartalék abroncsok.

gumiabroncs-energia-tanusitvanyÜzemanyag – hatékonyság

Az üzemanyag–fogyasztás és ezáltal a széndioxid–kibocsátás szoros összefüggésben áll a gumiabroncsok egyik lényeges paraméterével, a gördülési ellenállással. Ennek legyőzéséhez, a szükséges vonóerő létrehozásához a motornak üzemanyag kell. A gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag fogyasztás elég jelentős részét, kb. 20%-át teszi ki, ezért fontos az abroncsok gördülési ellenállásának csökkentése. A címkén az üzemanyag-hatékonyságot egy A-tól G-ig terjedő skálán tüntetik fel, ahol az „A” legjobb, a „G” pedig a legrosszabb eredményt jelenti, vagyis ennél az abroncsnál lesz a legmagasabb a fogyasztás. Az értelmezést színek is segítik: a kedvezőbb tulajdonságokat jelző zöldektől a szabályozás hatályba lépése óta már nem is engedélyezett pirosig. A termék teljesítményét az adott üzemanyag-hatékonysági kategóriára (a képen B-re) mutató fekete nyíl jelzi. Az egyes kategóriák közti lépcsők azonos felhasználási körülmények mellett: 0,1-0,15 liter/100 km. A különbség az A és G kategóriába tartozó abroncsok között 15000 km éves futásteljesítmény esetén 80 liter körül van. Ennek árából akár két új gumit is vehetünk.

Fékút nedves úton

A nedves útfelületen való tapadás a gumiabroncsok egyik legnagyobb súllyal bíró biztonsági paramétere; a címkén látható információ ezen belül is a fékútra vonatkozik. Az osztályozás A-tól F-ig történhet, ahol „A” a legjobb, „F” a legrosszabb. (A G-t itt nem használják, és ma már F osztályú termék sem hozható forgalomba.) Az egyes kategóriák közti különbségek 3 m-től 6 m-ig terjednek, a jármű 80 km/h sebességről történő lefékezésekor. Az A és F kategóriába tartozó termékek fékútja közti különbség több mint 18 m is lehet!

Gördülési zaj

A közúti forgalom zajának (amely nemcsak kellemetlen, hanem az egészséget is károsítja) egyik fő forrása az abroncsok úton való gördülése. A gumiabroncs saját zajának mértékét decibelben tüntetik fel, és fekete ívekkel jelölik; minél több a fekete ív, illetve minél nagyobb a decibelben megadott érték, annál zajosabb az abroncs. Ahogy az ívek száma is mutatja, 3 besorolási osztály létezik:

  • 1 fekete ív: 3 dB-lel kevesebb, mint a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai határérték (vagyis ez a legcsöndesebb kategória)
  • 2 fekete ív: már most megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak
  • 3 fekete ív: megfelel az aktuális európai korlátozásnak

Ezek a paraméterek az egyes gumiabroncsoknak csupán néhány, igaz kiemelten fontos tulajdonságát tükrözik. Ahhoz, hogy jó döntést hozzunk, sok minden mást is figyelembe kell vennünk: méret, teszteredmények, profil, várható használati mód és persze az ár.


A Magyar Gumiabroncs Szövetségről (HTA)

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével.

Hazánkban hét gumiabroncsgyártó képviselteti magát önálló nagykereskedelmi egységgel: az Apollo-Vredestein, a Bridgestone, a Continental, a Goodyear-Dunlop, a Hankook, a Michelin és a Pirelli, egyben ők képezik a HTA tagságát, és első számú vezetői alkotják a szervezet elnökségét.

A Szövetség elsődleges küldetése, hogy képviselje a gumiabroncs iparági szereplők törvényes érdekeit Magyarországon. A HTA – a nemzeti és európai versenyszabályok folyamatos figyelemmel kísérése mellett – segíti a hazai gyártókat és nagykereskedőket abban a törekvésükben, hogy a gumiabroncsgyártással és – felhasználással kapcsolatos törvények, hazai és európai uniós szabályozások megfelelő szakmai felügyelet mellett készüljenek el.

A szervezet általános célja, hogy a gumiabroncs iparról és a gyártott termékekről minél több hasznos ismeretet adjon át a lakosság számára, tájékoztassa az iparági szereplők tevékenységéről a gazdasági és politikai élet résztvevőit, valamint hogy hozzájáruljon egy megfelelő és globálisan is versenyképes jogi és szabályozási környezet kialakításához.

A gumiabroncs iparágban foglalkoztatottak száma Magyarországon közvetlenül mintegy 5 ezer fő, közvetve több mint 15 ezer fő. Az iparág belföldi értékesítésének és exportjának tavalyi éves nagysága 402 milliárd forint volt.

A HTA stratégiai törekvései elérésében több hazai szakmai szervezettel kötött megállapodást és működött együtt, időrendben: GRSP Magyarország Egyesület és OBB (ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság), MABISZ (Magyar Biztosítók Szövetsége), HIPA (Nemzeti Befektetési Ügynökség) és a MASZSZ (Magyar Autós Szakmai Szövetség).

Forrás: Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA)
.

(Ezt a cikket 378 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások