Már áprilisban bemutatkozott az oldalon a Mio csúcskamerája, most azonban 2 hétig valós körülmények között is kipróbálhattam a MiVue 698 Dual menetrögzítő kamerát a Double Decker Communications jóvoltából. A fontosabb tulajdonságok és a fedélzeti kamera hasznossága már az előző cikkben ismertetésre kerül, ezért most inkább a személyes tapasztalataimat és benyomásaimat osztom meg.

Mio MiVue 698 Dual menetrögzítő kamera - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu

Mio MiVue 698 Dual menetrögzítő kamera – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

A kamerát kicsomagolva valóban minőségi csúcstermék benyomását kelti az eszköz, ugyanis ellentétben az olcsó készülékekkel, ennek van súlya, és még a hozzá adott vezetékek és szivargyújtós töltő sem a gyengébb minőségből való. Kicsomagoláskor meg is lepődtem a szivargyújtós töltő méretén, és a hozzá tartozó kábelek mennyiségén. Ha valaki nem szereti a vezetőfülkében logó vezetékek dzsungelét, akkor van rá lehetőség, hogy a hosszú kábeleket a főkamera és a hátsó kamera között, elvezessük a műszerfal és a műanyag borítások mögött!

A két kamerás duál rendszer teherautókban feleslegesnek tűnik, de a hátsó kamerát úgy is elhelyezhetjük, hogy az a sofőr által nem látott holtteret figyelje, így egy balesetnél az így rögzített felvétel is sokat segíthet. Ezen felül, ha van rá lehetőség és ha szükséges, akár a raktérbe is elhelyezhető a hátsó kamera a rakomány és a raktér szemmel tartására.

Célszerű, ha a jármű szivargyújtó aljzatában gyújtás nélkül is van feszültség, ugyanis a parkoló mód csak akkor használható, ha a készülék folyamatos áramellátást kap. Egyébként parkoló módban nem rögzít folyamatosan a kamera, csak ha mozgást észlel a kamerája vagy ha megmozdul a jármű, de akkor szinte azonnal megkezdődik az esemény felvétele. Ezt azért emelem ki, mert az olcsóbb, gyengébb minőségű kameráknál szokott előfordulni, hogy mire a kamera elkezd feléledni, addigra a károkozó jármű a parkolóban már el is tűnt. A mozgásérzékelő szenzorok pedig arra is képesek, hogy érzékeljék az esetleges külső erőhatás, ütközés irányát is!

Sajnos az általunk tesztelt készülék még nem rendelkezett érintő kijelzővel, de ez nem okozott különösebb problémát, ugyanis a nyomógombokkal is gyorsan és logikusan lehet a menükben navigálni! Sok teszteben lehet olvasni, hogy a készülék nagy kijelzővel van ellátva, de ez nagyon viszonylagos. Lehet, hogy az átlag menetrögzítő kamerák 2 – 2,5″-os kijelzőihez képest a Mio 698 2,7″ kijelzője nagy méretnek számít, de egy átlag mobiltelefon vagy Navigációs eszköz kijelzőjéhez képest ez nagyon kicsi! Persze egy menetrögzítő kamera képernyőjét nem is nézi annyit az ember, mint egy GPS készülékét, ezért is tűnik feleslegesnek néhány extra szolgáltatás menet közben.

Mio MiVue 698 Dual fedélzeti kamera - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu

Mio MiVue 698 Dual fedélzeti kamera – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Felesleges extrák

A készüléket általában a szélvédő közepére vagy kissé a jobb szélére szokás felszerelni, hogy ne zavara vezetés közben a kilátást, illetve enyhén balra fordítva néz, hogy minél több minden lásson, az amúgy elég nagy látószöggel rendelkező kamera. Ebben a helyzetben már nem is annyira látszik a sofőr számára a kamera nem túl nagy kijelzője, amely vezetés közben számtalan hasznosnak vélt információt képes kijelezni. Ilyen a sávelhagyásra figyelmeztető funkció, illetve a ráfutásos ütközésre figyelmeztető jelzés. Ezek olyan funkciók, amelyeket nagyra értékel minden sofőr, aki nem az útra figyel, vagy éppen már lankad a figyelme, de ezekben az esetekben nem valószínű, hogy épp a fedélzeti kamera képét foglya figyelni. Persze ezeket a figyelmeztetéseket hang üzenet formájában is megkapjuk, de egyrészt egy idő után megunjuk az állandó hangüzeneteket és elnémítjuk a készüléket, másrészt annyira halk a kamera apró hangszórója, hogy a külső hangok és a bekapcsolt rádió vagy zene mellett meg sem halljuk a figyelmeztetéseket!

A másik felesleges extra a havonta díjmentesen letölthető traffipax (biztonsági kamera) figyelmeztetések, hiszen hosszabb úton amúgy is figyelmeztet a GPS készülék, a rövidebb, ismert útvonalakon, pedig úgyis tudjuk, hogy hol szoktak mérni. Arról már nem is beszélve, hogy a mai online világban egy havonta letölthető adatbázis már nem sokat ér! Gondoljunk bele, hogy a közösségi navigációk (pl.: Waze) online jelzései sem mindig megbízhatóak, de még mindig sokkal jobb, mint egy offline adatbázis!

Egyszóval nem gondolom, hogy bárki is ezek miatt az egyébként nagyon jól működő, de a mindennapi használat során haszontalannak tűnő extrák miatt vásárolná meg ezt a készüléket. De akkor miért?

Nos, ez a készülék a menetrögzítő kamerák etalonja! Nagyon megbízhatóan és nagyon jó minőségben rögzít minden eseményt ami az autóval vagy körülötte történik, dátummal és pontos koordinátákkal, amely egy vitatott helyzetben szemtanúként használható! És ha már megtörtént a baj, akkor fényképezőgép módra váltva további képek rögzíthetők a balesetről és annak környezetéről.

A Mio MiVue 698 Dual készülék nem tartozik az olcsó készülékek közé a maga 75 -80 ezer forint körüli árával. Itt kérem szépen a minőséget és megbízhatóságot kell megfizetni, de higgyék el, nagyon megéri!

Karsai Attila – hungarokamion.hu

(Ezt a cikket 250 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások